Trygg E-handel - bara kommerciellt eller ett faktiskt värde?

"Trygg E-handel" (http://www.tryggehandel.se/) är en märkning som utfärdas av ett antal sk "fristående" aktörer för att säkerställa trygga och säkra köp för konsumenter hos webbutiker.

Själva tanken bakom tycker jag helt klart är jättebra. Det har de senaste åren ploppat upp ett antal oseriösa sajter som faktiskt lurar folk att göra falska köp och betalningar utan några varor skickas ut.

Men frågan är ändå om en sådan märkning ändå inte känns orättvis mot alla hundrtals mindre butiker som säljer online och som inte har råd med denna märkning. För självklart är det inte gratis... först kostar det en startkostnad, sedan en årlig avgift. Allt för att egentligen bara få använda "Trygg E-handels" märkning på sin sida. Detta kan på sikt på leda till att konsumenterna väljer bort sajter som saknar denna märkning - vilket ger ett ännu större försprång för de stora jättarna där dessa kostnader inte spelar någon roll.

Särskilt på ämnet barnkläder finns det ju mängder av små butiker som har en enkel webbsajt för att kunna sälja sina plagg online till en minimal kostnad. Dessa lär ha svårt att betala för Trygg E-handel - men är högst troligen inte det minsta mindre säkra för det.


Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Det finns butiker som testat att placera symbolen för Trygg e-handel enbart på vissa sidor och tydligen har det gett större andel avslut. Tycker ditt resonemang är intressant att det på sikt kan göra det svårt för mindre aktörer att kunna konkurrera utan denna symbol.

2009-10-16 @ 20:49:49
URL: http://www.ehandelshowcase.se
Postat av: Malin

Hej, jag tycker att du har en intressant tankegång gällande säker e-handel, jag driver själv en liten webbutik med inriktning på barnkläder och lite inredning, som jag själv producerar. Det är svårt att konkurrera med de stora drakarna! Sedan är det inte bara kunden som riskerar att inte få sin vara, jag har också stött på kunder som beställer men inte betalar fakturan, och det kostar mer för mig att driva in fakturan än att bara låta det vara...

Men jag tycker att detta resonemang är intressant, det finns alltid 2 sidor på myntet.

Tack för en snygg och bra blogg!!

2010-05-04 @ 10:48:58
URL: http://www.ruuthie.e-butik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0